Ko će biti kriv kad se sudare dva samovozeća automobila?

0
69

Zakoni koji će u budućnosti regulisati saobraćaj „automobila bez vozača“ još su u povoju, a jedno od najvažnijih pitanja je ko snosi odgovornost u slučaju da dođe do udesa ovih vozila.

Prototip samovozećeg automobila (Foto: Google)Prototip samovozećeg automobila (Foto: Google)

Dok se inženjeri bave svojim poslom predviđajući i rešavajući probleme sa kojim samovozeći automobili mogu da se susretnu u realnom saobraćaju, osiguravajuća društva razmatraju pitanja iz svog delokruga – kako odrediti ko je kriv u slučaju sudara?

Kako se navodi u istraživanju kuće Thatcham Research, precizno određivanje nosioca odgovornosti za eventualni saobraćajni incident od presudnog je značaja za budućnost autonomnih vozila. S obzirom da će, bar u početku, samovozeći automobili biti konstruisani tako da čovek, ako to želi, može da preuzme volan, veoma je važno da se sazna ko je upravljao jednim takvim vozilom neposredno pre i u vreme incidenta – kompjuter ili vozač od krvi i mesa.

„Buduća zakonska regulativa treba da zaštiti korisnike ovakve vrste vozila tako što će se, u slučaju sudara, vrlo brzo i precizno odrediti ko je odgovoran, a samim tim i ko će snositi materijalne troškove nastale kao posledica udesa“, objašnjava direktor u Thatcham Research, Piter Šo.

„Da li je u pitanju vozačeva greška ili je reč o nedostatku autonomnog sistema vožnje? To će biti moguće rešiti samo ako osiguravajuća društva imaju pristup ključnim informacijama u vezi sa nezgodom. Bilo bi dobro da proizvođači automobila i osiguravajuće kuće sarađuju na nacrtu zakona o saobraćaju autonomnih vozila“, smatra Piter Šo.

Foto: Thatcham Research
Foto: Thatcham Research

Osim što će pomoći da se nedvosmisleno utvrdi ko je odgovoran za sudar, i time olakšati posao osiguravajućim društvima, informacija o tome ko je upravljao automobilom u trenutku udesa važna je i državnim organima zbog uviđaja i eventualnog sprovođenja istrage o sudaru. Korist će imati i proizvođači samovozećih automobila koji će na taj način oktriti moguće nedostatke, ispraviti ih i poboljšati svoja vozila.

Informacije koje bi trebalo da dobiju osiguravajuće kuće obuhvataju podatke o tome šta se događalo sa vozilom tokom 30 sekundi pre, i 15 sekundi nakon sudara, uključujući GPS lokaciju i vreme kada se incident desio, te potvrdu o tom ko je upravljao automobilom, bilo da se vozilo kretalo ili je mirovalo

Takođe, informacije će pokazati da li je na vozačkom sedištu uopšte neko sedeo kada se dogodila nezgoda, kao i da li je sigurnosni pojas bio vezan, ali i da li je vozač pre ili u trenutku sudara pritiskao kočnicu, okretao volan…

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY