Kada je počeo da se pojavljuje po koji “Double Cab”na drumovima Srbije, ljubitelji četvorotočkaša su sumnjičavo vrteli glavom uz konstataciju “ Šta je Ovo i za koji će mi vrag Ovo…”. Danas je normalno da se sa njim ide na posao, svadbu, bioskop ili godišnji odmor.
Mora se priznati da je jedan segment vozila na zapadu oduvek bio daleko bolji nego njegov parnjak na istoku. Ovde pre svega mislimo na koncepciju, opremu, rešenja, svrsishodnost i upotrebnu vrednost. To su “dabl kabovi” (duple kabine) vozila koja pored prevoza 5-6 putnika mogu da ponesu, povuku i zavidnu količinu tereta. Bilo da su u 2wd ili 4wd modu, imaocu takvog vozila pružena je sloboda kretanja na svim kategorijama drumova i van njih. Praktični Amerikanci su rodonačelnici opšte upotrebe ovakve koncepcije. U početku su to bili obični mini kamiončići za ‘servisiranje’ farmerskih imanja dok je vremenom koncepcija prerasla u “devojku za sve”. Bilo da svoje poreklo duguju produženoj šasiji nekog terenca ili dodatom delu kabine na šasiju kamiona manje nosivosti, opšte je mišljenje da ovaj segment još nije iskvaren i da vredi svaki uloženi dinar, euro ili dolar. Kod nas su se vozila toga tipa počela stidljivo pojavljivati sredinom devedesetih. Pošto mi nismo ni istok ni zapad već jugoistok, a naša politika u svim segmentima života vrlo često je okarakterisana kao antiprotivna, tek zadnjih godina potisnuta je iz svesti građana slika Tamića ili male Zastave u varijanti putar-cestar u državnom vlasništvu. Na toj upražnjenoj poziciji zasluženo su ustoličeni ,,dabl kabovi,, za svakog ko ima potrebe i novca da kupi ovo vozilo. Da dodamo, mozda i malo mode kod mlađe, urbane, populacije. Među njima Nisanova Navara postaje učestali putnik na domaćim drumovima a paleta korisnika je poprilična u skladu sa namenama i potrebama fizičkih lica ili poslovnih korisnika.
KORENI I TEHNIKALIJE
Navara svoje ime duguje severnoj pokraini Španije a matična je fabrika je Nissan Motor Iberica SA u Barceloni, inače ogranak Nissanove podružnice u Španiji (Spanish Industrial Operation ). Pored toge isto vozilo ili minimalno izmenjeno sklapa se još u dve fabrike u USA i po jednoj u Tajlandu i jednoj u Brazilu. U slučaju da negde u inostranstvu naletite na vozilo imena Suzuki Ekvator znajte da je i to Nisan Navara samo je imao drugog kozmetičara. Od ostalih ozbiljnijih stvari trebalo bi naglasiti da su koreni cele 4×4 priče pozicionirani u rane 60-e godine prošlog veka kada je se krenulo sa terenskom avanturom u Nissanovoj režiji. Velika prekretnica ili bum je napravljanen sredinom 80-ih da bi se praćenjem potreba kupaca tokom 2005. pojavila Navara kao zreo brend jedne ozbiljne i pažljivo planirane tržišne utakmice. U prvoj godini prodaje, tokom 2006. godine, prodato je oko 45.000 primeraka na tržištu Evrope što je značilo da je Navara bilo svako četvrto vozilo segmenta. Danas je na putevima preko 100.000 primeraka ovog vozila a ove godine odrađena je i blag kozmetičko dizajnerski tretman. Šta je to što ovo vozilo čini tako atraktivnim za veliku ciljnu grupu.? Pre svega treba naglasiti da je u tržišnim ekonomijama veliki postotak malih i srednjih firmi kojima je potreban „radni parip“. Dalje, sve vrste majstora ,,hendimena,, imaju svoje firme najčešće do pet zaposlenih i u dabl kabu su pronašli idealno vozilo. Ostali, poput pecaroša, ljubitelja, prirode, lovaca, zelenih, ekologa… spajaju zadovoljstvo i posao. Kod nas stvari nisu tako polarizovane ali sve se kreće u tom pravcu da i mi jednog dana, Bože zdravlja, imademo takvo stanje stvari na tržištu. A šta konkretno Navara nudi ?
Pre svega nudi savremen i konforan koncept radnog-komercijalnog auta koje može poslužiti i kao porodično vozilo za familije sa pet članova. Može ponuditi i značajnu dozu luksuza u najskupljem STX modelu sa V6 benzinskim ili turbodizel motorom. Ali da krenemo redom. Najpre da se naglasi da je to poprilično veliko vozilo dugačko pet metara i dvaes’dva santima, široko metar osamdeset pet i isto toliko centimetara otprilike visoko. Da bi se okrenula Navara treba da ima ulicu koja je šira od 13.3 metra. U praksi to znači da ćete imati poprilično problema sa parkiranjem u svim gradskim zonama. Takođe, potrebno je naoružati se strpljenjem tokom gradskih gužvi jer nema slalom vožnje kao sa malim gradskim autom jer ste… gabaritno omanji kamion. Najveća dozvoljena ukupna masa vozila je 3 tone, nosivost tovarnog dela 900 kg a maksimalno opterećenje zadnjeg dela 1.7 tona. Sposobna je da povuče prikolicu sa kočnicom do 3 tone a bez kočnice do 750 kg , što je daje velike mogućnosti za vuču treilera u nautici koja zadnjih godina sa porastom standarda beleži veći broj čamaca sa kabinom na vodi. O tome da li bi odgovarala za vuču prikolice sa konjima od štale do hipodruma bilo da su kasači+sulke, bilo da su galoperi nećemo trošti reči. Domaćim kupcima preko prodajno servisne mreže ponuđena su dva motora, slabiji u nizu postavljeni četvoro cilindrični 2.5 litarski turbo dizel i tro litarska V6 aždaja. I jedan i drugi imaju po četri ventila po cilindru i napredne tehnologije u sistemu kontrole i sagorevanja izduvnih gasova. Potrošnja po deklarisanim parametrima uprosečena je na oko 11 litara nafte za kombinovanu vožnju. Kvalitet goriva i uslovi vožnje govore nam da sve makine sa zapreminom od 2.5 -3.0 litra mogu da popiju oko 15 litara goriva na 100 km i uglavnom takva matematika kaže da uz rezervoar od 80litara ima solidnu autonomiju i ne ostavlja mogućnost neprijatnog iznenađenja vlasniku. U ostalom mašine koje daju 140 /170 KW na oko 4000 obrtaja moraju iz nečega stvoriti toliku snagu , što bi stariji ljudi rekli :…Kakav na jelu taki na delu, pa ako je stvarna potrošnja 11l na 100km kombinovane vožnje, onda su inženjeri odradili dobar posao, jer do stotke stiže za 11.2 sekunde a maksimalna brzina je 170/180km/h! Konstrukcija motora je proverena, evoluirana i usavršena Nissanova škola dokazana u eksploataciji sa pređenim kilometražama koje u sebi imaju podosta nula i dostizanje 6 nula nije neka velika nauka, što sve izaziva nevericu kod pučanstva, naviklog na magičnu cifru od 100 000 km kao smernicu ka generalci. Kod menjača smo mišljenja da u domaćim uslovima treba se držati proverene mehaničke koncepcije od 6 brzina a opcija pet i sedam stepenog automatskog menjača odgovara više vozilima koja su namenjena krstarećim vožnjama. Namerno izostavljamo deo koji se odnosi na pakete opreme( 4 nivoa) jer to je stvar ukusa i potreba korisnika. Naše mišljenje je već poznato po tom pitanju, centralna brava i klima a sve ostalo može i ne mora, ko šta voli nek izvoli. Što se pasivne i aktivne bezbednosti tiče naglasićemo da je Nissan jedan od lidera na tom polju. Svako zadovoljstvo ima i svoju cenu, kod nas ona počinje sa 25.000 i doseže 40.000 evra. Podrazumeva se da vozilo uzeto za firmu ima odbitnu stavku PDV-a i da je u nomenklaturi vozila definisano kao teretno a cena registaracije je oko 250evra.
NAVARA I LOV
Eh da nam je sad tu drugar Mlađa iz Mrčkovca da prozbori neku pametnu… Sama koncepcija vozila daje mnogo mogućnosti ali najveću upotrebnu vrednost imalo bi kao radno vozilo lovačkog društva. Da se ne pomisli da se favorizuje ovaj konkretan model misli se na ceo segment tj sve ,, dabl kabove,, do kojih bi se moglo doći a bili bi angažovani 365 dana u godinu. Neke od šumarija uvidele su mogućnosti ovakvog koncepta ali je sam izbor vozila bio problematičan jer je nabavljana stara Dačija dabl kab 1.9d 4×4. Nekima je radila posao, negde je više bila u kvaru nego u radu a ponegde je i hvale, tako je to kad finansije diktiraju izbor. Najveći adut Navare je fizička odvojenost posade i tereta. Ako je potrebno da se preveze ili razveze građevinski, sadni ili neki drugi kabast ili rasut materijalaj kao npr. prihrana divljači, tu je. Zna se da su čeke, hranilišta, solilišta, pojilišta, remize… ogledalo dobrog rada i organizacije a njih neće biti ako se dobro ne zasuču rukavi i ako nema čime da se preveze materijal. Inferiorna je u odnosu na traktor sa prikolicom ali ako situacija zahteva brz odgovor i reakciju, traktor je u hendikepu. Današnja bogata klijentela, insistira na određenom konforu i spremana je isti da plati. Kod takvih organizacija ne smeju se dogoditi pehovi da skupa garderoba gostiju poprimi miris sile veprovine ili da se preskupi kožni koferi pušaka zamažu izlučevinama i krvlju. To, deluje jako neozbiljno u organizaciji lova. Odvojeni tovarni prostor daje veliku mogućnost inprovizacije i nadogradnje od panoramske vožnje slične foto safariju do boksova za prevoz pasa. Još da naglasimo (za one koje nisu imali priliku da voze ovakvo vozilo) neopterećen zadnji deo prilično poskakuje i oseća se svaka rupa, pa se prava vozljivost dobija tek sa teretom. Nije retkost da se namerno u prtljažniku zbog toga vozika neki teret ili je napravljeno ,,balastno sanduče,,. Mogućnosti ima podosta a na imaocu je da osmisli gde su granice upotrebljivosti vozila. Za terene koji nisu zahtevni može se pazariti verzija samo sa 2wd modom koja je nešto jeftinija. Za one druge koji se pridržavaju parole od viška glava ne boli treba pazariti ,,ful,, varijantu 4×4 sa blokadom diferencijala zadnje osovine. Sa klirensom od skoro 24 cm i napadnim uglovima za uspon od 29 i za silazak od 22 stepena sigurno prolazi većinu lovnih situacija. Ko želi više može da digne izduv i napravi razne modifikacije ali dugačke šasije manjakave su u odnosu na kratke u tvrdom „off roud-u“. Odnosno, ko želi Navaru za normalnu lovnu upotrebu treba da pazari, najprohodniju mehaniku po cenu nešto jeftinije opreme. Ne treba preterano brinuti i razmišljati o kvalitetu iste jer je dokazana u praksi. Ko se ne seća belih Nissanovih Patrola sa UN oznakama iz svih kriznih žarišta širom sveta, uključujući i našu bližu prošlost – bilo ne ponovilo se. Iako je domaće tržište kupovno slabo za ovaj segment vozila, godišnje se proda koja stotina komada i nije na odmet da lovačka populacija bude informisana o mogućnostima koje Navara pruža.
RAZMIŠLJANJA
Ako se klasičan „terenac“ može okarakterisati kao hedonističko čedo njegovog vlasnika, gde je on u funkciji samo ’glave porodice’ i za njegove potrebe, na Duble Cab-a možemo gledati kao na porodično i ’biznis’ vozilo koje servisira celu familiju, kuću i okućnicu ali i može zaraditi ili uštedeti i po koji dinar upotrebom u poslovne svrhe. Jedno je sigurno, za individualne proizvođače, ratare, servisere, Navara je idealna kombinacija jer zadovoljava sve potrebe. Lovačke svrhe se podrazumevaju kao normalna pojava jer, ipak ’domaćin’ mora da u lovu ’napuni baterije’ tokom vikenda i spremi se za narednu napornu radnu nedelju.
Mala šala ali nije daleko od istine, zar ne…
Novak Maksimović